2 decembrie 2011

Dăm pe mere ce-am luat pe pere?

Am căutat  în DEX şi iată ce am găsit: 
A risipi (bunuri materiale)  -  a folosi în mod nechibzuit, a irosi, a cheltui.
A economisi (resurse materiale,bunuri)  -  vb. a acumula, a aduna, a agonisi, a strânge.
A economisi ≠ a irosi, a risipi
M-am întrebat, care este limita între economisire şi risipă?
Facem economie dacă închidem robinetul la calorifer, chiar dacă este frig? Chiar dacă efectul este  lipsa de confort, îmbolnăvirea şi inevitabilul mucegai de pe pereţi sau chiar din dulapuri, somnul cu iz de mucegai (ținând cont ca penicilina se face din mucegai poate o fi bine)? Deci, ne cumpărăm medicamente, zugrăvim mai des. Cât ne costă aceste lucruri? Oare nu mai mult decât am economisit la factura de încălzire?
Nu folosim apa caldă pentru că trebuie să o lăsăm să curgă mult timp până se încălzeşte. Spălăm


vasele cu apă rece. Dar, canalizarea se înfundă tot mai des.  Deci, miroase urât şi trebuie să chemăm săptămânal maşina să desfunde ţevile de la scurgerea stradală.
Într-adevăr, unele acţiuni ne ajută să economisim bani pe moment, dar au efect negativ în altă parte şi în final duc la costuri suplimentare.
Cred că  “aruncăm banii pe fereastră”  lăsând căldura să meargă, când este cald afară și ţinem fereastra deschisă.  Mai cred că “aruncăm banii pe apa Sâmbetei” atunci când robinetul de la baie sau bucătărie picură, iar noi nu facem nimic pentru a remedia situația.
Exemple sunt multe, dar o să mă opresc aici şi vă las pe voi să decideți cum e mai bine.
Oare aşa zisa economie care se practică la bloc, nu este de fapt punerea în practică a vorbei din popor: “ce am luat pe mere, dăm pe pere”?
Aşa zisa economie pe care o facem la bloc prin închiderea excesivă a căldurii, limitarea dusă la extrem a consumului de apă caldă care duce la răcirea ei pe conducte și pe care ulterior o plătim ca și apă caldă când ea este rece. Folosirea gazului la încălzirea locuinţei, consum plătit pe număr de persoane de către toţi locatarii. Găsirea de soluţii de manevrare a contoarelor de apartament pentru a putea consuma apă fără a fi înregistrată. Toate astea nu se fac de cele mai multe ori în defavoarea noastră și a vecinilor noștri?  
Restricționarea la modul excesiv a folosirii utilităților, de fapt, nu înseamnă scăderea nivelului nostru minim de trai? Oare nu ar fi mai simplu să-i tragem de mânecă pe cei responsabili de scumpirea nejustificată Gcal şi eventual să-i trimitem acasă, decât să găsim noi soluţii de supravieţuire. Se pare că nu. Ni se pare mai simplu și mai normal să ne certăm între noi, ca vecini, de mulţi ani împreună şi să ne păcălim unii pe alţii.
Haideţi să nu exagerăm cu așa zisa, pentru că s-ar putea ca „economisind azi, să constatăm mâine că de fapt am pierdut. Și din mari economisitori, am devenit risipitori.

0 comentarii :

Trimiteți un comentariu